
De cijfers:
Het is een maatschappelijke trend, die we ook zien bij VDAB: een stijging van het aantal gevallen van agressie. Vorig jaar noteerde de VDAB 435 meldingen van agressie tegen werknemers. Dat is liefst 22 procent meer dan in 2023 (356 meldingen). De meeste meldingen komen uit de provincie Antwerpen (128) gevolgd door West-Vlaanderen (92) en Oost-Vlaanderen (79). Limburg klokt af op 41 meldingen.
Voor 2025 stond de teller op 20 februari al op 77 meldingen, blijkt uit nieuwe cijfers die minister Demir vrijgeeft. Als we die lijn doortrekken, eindigen we dit jaar op zo’n 600 meldingen. “We willen niet dat deze cijfers verder stijgen. Daarom nemen we een aantal maatregelen. We doen dit niet voor ons plezier, maar de maatschappelijke situatie dwingt ons er helaas toe om in te grijpen”, aldus Demir. Op een totaal van 213.000 werkzoekenden in Vlaanderen, is het uiteindelijk een kleine groep (0,2%) die het echt te bont maakt. Zij bedreigen en beledigen medewerkers of vallen hen zelfs fysiek aan.
De maatregelen:
- De VDAB zal elk formeel geval van agressie als bezwarend element meenemen in het dossier van de werkzoekende. Vandaag is dit niet het geval, en bestaat er ook geen strafmaat voor. Concreet zal de werkzoekende als werkonwillig worden beschouwd aangezien de bemiddeling onmogelijk wordt gemaakt. Bijgevolg zal bij formeel vastgestelde agressie – verbaal of fysiek – het dossier naar de Controledienst van de VDAB worden verstuurd. Die kan beslissen om de uitkering tijdelijk te schorsen, voor een periode van vier tot 52 weken. De werkzoekende kan hiertegen wel nog beroep aantekenen. We vragen aan de federale regering om agressie rechtstreeks als een inbreuk te bestempelen, want dat leidt nog sneller tot een concrete strafmaat.
- We maken onze kantoren ‘hufter-proof'. Voor de overgrote meerderheid werkzoekenden die wel een positieve houding aannemen, houden we de kantoren vlot toegankelijk. Maar we zorgen er ook voor dat VDAB-medewerkers veilig hun job kunnen uitoefenen. Concreet rusten we daarom de VDAB-kantoren in centrumsteden en op risicolocaties uit met een beveiligde ingang, met camerabewaking en met een veiligheidsagent aan de ingang. Die zal het onthaalpersoneel ondersteunen, kan identiteitskaarten opvragen en controleren en zo werkzoekenden de toegang tot het gebouw weigeren als zij een agressiedossier hebben. In de gebouwen komen ook ‘veilige lokalen’, voorzien van onder meer plexiglas en een noodknop. De VDAB-medewerkers krijgen ook duidelijke instructies over de vluchtroute uit het kantoor. Bij agressief gedrag wordt de politie erbij geroepen en wordt er altijd een PV opgemaakt. Op sommige locaties zal de wijkagent op regelmatige basis langskomen.
“Het is jammer dat het zover is moeten komen. We grijpen vooral met preventieve beveiligingsmaatregelen in, om zo erge situaties te voorkomen en wangedrag te ontraden.”
- VDAB-medewerkers krijgen een extra opleiding ‘omgaan met agressie’. Zo leert het personeel bijvoorbeeld om op een vlotte manier naar noodnummers te bellen. Ze worden ook aangespoord om elk geval van agressie intern te melden. Medewerkers kunnen ook beslissen om de toegang tot het gebouw of om de dienstverlening tijdelijk te weigeren als ze merken dat hun veiligheid in het gedrang komt.
“We zorgen voor een nultolerantie tegen agressie voor onze VDAB-mensen. Zij verdienen een veilige omgeving om hun job te doen, namelijk om werkzoekende Vlamingen te helpen aan een nieuwe job”, aldus Demir. Concreet zal de VDAB zich altijd burgerlijke partij stellen bij elke vorm van agressie die tot een rechtszaak leidt.