“We gaan terug naar de basis. Met de plannen die nu goedgekeurd zijn kiezen we voor een duidelijk en helder curriculum dat gebaseerd is op kennis. Zo’n kennisrijk curriculum heeft in andere landen al het tij gekeerd en dat kunnen we in Vlaanderen ook. We geven leerkrachten houvast bij het aanleren van de minimale kennis aan onze leerlingen. Voor leerlingen moeten heldere doelen en een stevige kennisbasis ervoor zorgen dat kinderen niet alleen leren, maar ook begrijpen waarom ze dat later nodig hebben”, verduidelijkt Demir. 

Drie belangrijke momenten

Minister Demir koppelt de minimumdoelen aan drie belangrijke momenten in de schoolcarrière van kleuters en kinderen:

  • De minimumdoelen voor de derde kleuterklas zijn bindend voor de scholen.
  • De minimumdoelen voor het vierde leerjaar zijn bindend voor de scholen.
  • De minimumdoelen voor het zesde leerjaar zijn bindend voor de scholen, waarbij de minimumdoelen voor wiskunde en Nederlands de lat zijn voor de leerlingen.

Alle belangrijke internationale metingen worden gedaan in het vierde leerjaar. Kijk bijvoorbeeld naar de TIMSS-resultaten. Vlaanderen kwam daar bijzonder slecht uit, zowel voor wiskunde als voor wetenschap. Daarom wordt ingegrepen met heldere doelen in het vierde jaar, zodat scholen nog twee jaar kunnen remediëren als er problemen zijn. 

Minimumdoelen voor de derde kleuterklas

Er komt een test op het einde van de derde kleuterklas die drie domeinen bevraagt: woordenschat, luistervaardigheid en getallenleer. Die test wordt wetenschappelijk onderbouwd, vergelijkbaar met andere internationale toetsen. Daardoor kan de kwaliteit van het kleuteronderwijs wetenschappelijk gemeten worden.

Eén expertengroep, één lijn

Een expertenpanel onder leiding van de gerenommeerde Daniël Muijs zal de minimumdoelen concreet vormgeven. Muijs heeft een gigantische expertise binnen de internationale onderwijswereld. Ook de onderwijskoepels zitten mee rond de tafel, net zoals schooldirecteurs en leerkrachten. “Op die manier krijgen we een volledig beeld van de hele sector”, vult minister Demir aan.

Vanaf september 2025

In 2020 waren er nog negen commissies, de regering heeft het licht op groen gezet voor een nieuwe procedure met maar één adviesorgaan. “De urgentie is hoog, want onze onderwijskwaliteit is in vrije val. Daarom voeren we de minimumdoelen officieel in vanaf 1 september 2025, zodat alle betrokken partijen weten waarmee ze aan de slag moeten. Om alle leerplannen formeel aan te passen komt er een transitiejaar voor scholen die meer tijd nodig hebben, voor de vakken Nederlands, wiskunde en wetenschap. Alle andere leerplannen moeten uiterlijk 1 september 2027 klaar zijn.”

De minister laat ook de leerkrachten niet los. Er worden bijkomende middelen voorzien om onze leerkrachten en scholen te ondersteunen bij het aanleren van die nieuwe minimumdoelen, zodat zij de nodige bagage hebben om dat kennisrijk curriculum over te brengen op onze kinderen.