Geen verbod op nachtvluchten
De minister levert een omgevingsvergunning van onbepaalde duur af. Daarin legt ze verschillende voorwaarden op, maar het advies van departement Zorg voor een maximaal geluidsniveau van 60dB ‘s nachts, legt ze naast zich neer. “Dat zou de facto een verbod op nachtvluchten betekenen en zou de economische belangen van de luchthaven als jobmotor van Vlaanderen ernstig schaden. De Vivaldi-regering vond dat blijkbaar niet erg, maar die onrealistische eis wijs ik af”, zegt Demir.
Stille weekendnachten
Er komen wel stille weekendnachten vanaf de zomer van 2026, waarbij enkel nog landingen worden toegestaan voor vliegtuigen met een voldoende laag geluidsniveau (QC lager of gelijk aan 2) ’s nachts tussen 1 en 5 uur van zaterdag tot maandag. De minister staat ook niet langer toe dat de meest lawaaiige vliegtuigen op luchthaven tussen 23 uur en 7 uur mogen landen of opstijgen. Het gaat om de internationaal gekende 'marginaal conforme vliegtuigen', dat zijn oudere types toestellen. Het verbod gaat in vanaf de zomer 2025. Daarmee gaat Zuhal Demir zelfs verder dan het gewestelijk advies.
Maximum 240.000 vluchten
Er komt ook een plafond van 240.000 vluchten per jaar vanaf 2032, zoals ook in het milieueffectenrapport is onderzocht. Dat maakt nog een groei mogelijk van 13 procent ten opzichte van 2023. Als de uitbater in de toekomst een ander plafond wenst, kan ze daarvoor steeds via een bijstellingsprocedure een aanvraag indienen. Cruciaal is echter dat de aanvraag dan wél vergezeld is van een degelijk milieueffectenrapport dat een beoordeling maakt van de omgevingseffecten.
Minder slaapverstoorden
Daarnaast houdt Demir rekening met de geluidshinder voor de omwonenden. Er moet tegen 2032 30 procent minder ‘slaapverstoorden’ zijn. In aansluiting hierop wordt ook opgelegd dat bijkomende geluidsbermen en geluidswerende objecten moeten worden geïnstalleerd binnen de vier jaar na het verlenen van de vergunning. Er moet ook een aparte zone voor proefdraaien ingericht worden.
Dankzij stikstofdecreet
Uit het aanvraagdossier blijkt bovendien dat de stikstofimpact van de luchthaven op de omgeving ook met de vergunde groeimogelijkheden aanvaardbaar is. Hierbij moet opgemerkt worden dat dit zonder stikstofdecreet niet het geval zou zijn. Zonder stikstofdecreet had de aanvraag geweigerd moeten worden.