Om de onderwijskwaliteit te verhogen moeten we beginnen bij de basis. Daarom focust Demir in haar aanpak op het basisonderwijs. “En net zoals in landen als Ierland en Engeland gaan we terug meer eisen van de kinderen: meer kennis, creativiteit en leergierigheid. Concreet komen er voor het eerst minimumdoelen in het kleuteronderwijs, gericht op woordenschat en luistervaardigheid.”
Focus op het basisonderwijs
Vandaag is de kleuterschool te veel een crèche geworden en te weinig een klas, legt Demir uit. “Door allerhande zorgtaken, zoals bijvoorbeeld de zindelijkheid van kinderen, komt de leerkracht niet meer aan lesgeven toe.”
Voor het basisonderwijs komen er nieuwe minimumdoelen, en daar ligt de focus vooral op wiskunde, Nederlands en STEM. Er wordt voor Nederlands gekeken naar het individuele niveau van elke leerling of die doelen effectief worden behaald.
Onmiddellijke aanpak
In afwachting van die nieuwe minimumdoelen komen er onmiddellijk acties op het vlak van wiskunde en Nederlands, ook in de kleuterschool. “We vragen namelijk aan de onderwijsverstrekkers om nu al tijdelijke leerlijnen te maken. Die moeten gericht zijn op Nederlands en wiskunde, het gebruik van wetenschappelijk bewezen leer- en lesmethodes, én het beter sturen van gedrag in de klas.”
De lat hoger leggen heeft pas zin als je kinderen ook meer sprongkracht geeft, stelt Demir. “Die sprongkracht gaan we meten. Wat we willen zien is dat er terug vooruitgang wordt geboekt. Daarom gaan we de leerwinst direct beginnen monitoren. De Vlaamse centrale toetsen en de Koalatest zijn twee meetinstrumenten die nu al jaarlijks worden toegepast. We zullen die verder versterken en gebruiken. We gaan zelf beter de leerwinst meten, en wachten niet op internationaal onderzoek om te ontdekken of de tanker gekeerd is.”
Lerarenopleiding hervormen
Demir wil ook de lerarenopleiding hervormen om leerkrachten meer te laten focussen op lesinhoud, de juiste manier van lesgeven, en de beste manier om de klas goed in de hand houden. “Daarbij doen we een beroep op interne en externe experten om die opleiding naar een hoger niveau te tillen. Tot slot rekenen we op de onderwijsinspectie: die controleert of de minimumdoelen en maximale leerwinst effectief bereikt worden in de scholen. Zij zitten de scholen ook achter hun veren of ze wel een kennisrijk curriculum hanteren, en of ze de lat wel voldoende hoog leggen voor hun leerlingen.”
Het belang van Nederlands
Uit dit internationaal onderzoek blijkt nog maar eens dat leerlingen die thuis Nederlands spreken ook beter presteren op school. Dit keer zit het zo: zij scoren 7 procent hoger voor wiskunde en 12 procent hoger voor wetenschappen dan wie thuis geen Nederlands spreekt. Gewoon door de schooltaal te spreken, presteren leerlingen dus al beter. “Nederlands is de taal die elke leerling met mekaar verbindt, en deftig lesgeven mogelijk maakt. Dit onderzoek toont nog maar eens aan hoe belangrijk het is om voor het Nederlands op de tafel te blijven kloppen. Het is de hoeksteen die het volgen van andere schoolvakken mogelijk maakt”, voegt Demir toe.
“Voor u zit een strijdvaardige minister die in samenwerking met het onderwijsveld en middenveld er vijf jaar lang alles wil aan doen om te vermijden dat ons onderwijs verder wegzinkt. Ook voor onszelf moeten we de lat hoger leggen. En dat is exact wat we gaan doen”, besluit Demir.