De bestaande maatregelen om extra leerkrachten voor de klas te houden, worden verlengd tot en met het schooljaar 2029-2030. Zo kunnen scholen ondersteunend personeel aanstellen als er een tekort is aan onderwijzers. Dat ondersteunend personeel neemt taken over van leerkrachten, die zich dan op hun kerntaak kunnen focussen: voor de klas staan en lesgeven.
De ondersteuners kunnen bijvoorbeeld bijspringen door toezichtmomenten over te nemen of te helpen bij allerhande taken in de klas. In het buitengewoon onderwijs kan het ook gaan om paramedisch, medisch, sociaal en orthopedagogisch personeel.
Professionalisering schooldirecteurs
Een competente schooldirecteur met visie maakt écht het verschil. Niet alleen in de onderwijskwaliteit, maar ook in het aantrekken van gepassioneerde leerkrachten. Zuhal Demir legt daarom een aantal criteria vast die het ‘kernprofiel’ voor schooldirecteurs vormen. “Zo professionaliseren we het beroep van schooldirecteurs”, zegt Demir.
Het kernprofiel is geen waslijst aan algemene competenties. Het gaat over de juiste waarden, persoonlijke eigenschappen en leiderschapskwaliteiten. Met dat laatste wordt onder meer bedoeld: een goed organisatietalent, een breed netwerk en de kunst om anderen te motiveren.
Optrekken opzegtermijn
Tot slot worden ook de opzegtermijnen van leraren bij vrijwillig ontslag opgetrokken in functie van het aantal jaren anciënniteit. Zo zullen de opzegtermijnen – afhankelijk van de dienstanciënniteit van het personeelslid en dus van de loopbaan die het personeelslid al doorlopen heeft – variëren van een tot dertien weken.
“Zo’n ruimere opzegtermijn moet scholen meer tijd en ruimte bieden om de vacature opnieuw in te vullen”, besluit Demir. “Er zal minder snel een gat ontstaan dat in allerijl gevuld moet worden.”