In de toets voor het zesde middelbaar zullen naast de algemene eindtermen nu ook de specifieke eindtermen getest kunnen worden. Algemene eindtermen zijn overkoepelende leerdoelen die voor alle leerlingen en in elk onderwijstype van toepassing zijn. De echte basis dus. De specifieke eindtermen zijn ambitieuzer en verschillen per studierichting. Specifieke eindtermen komen boven op de bredere eindtermen en verhogen het ambitieniveau van ASO- en TSO-opleidingen. 

Vragen uit toelatingsexamens

Voortaan zullen veel meer wiskundedoelen voor de derde graad secundair onderwijs getoetst kunnen worden. Het gaat daarbij niet om niche-onderwerpen, maar om belangrijke wiskundedomeinen zoals meetkunde, statistiek en algebra, beklemtoont Zuhal Demir. “Anders zou een groot gat ontstaan in wat we toetsen op het eind van het middelbaar. Zonder die specifieke eindtermen zou er bijvoorbeeld geen enkele vraag uit de recente toelatingsexamens voor arts of tandarts onderdeel mogen zijn van de Vlaamse toetsen.” 

39 specifieke eindtermen

Het toetsen van de specifieke eindtermen zal de grootste impact hebben op de studierichtingen Economie-Wiskunde, Grieks-Wiskunde, Latijn-Wiskunde, Technologische Wetenschappen en Engineering en Wetenschappen-Wiskunde. Daar zijn telkens 39 specifieke eindtermen wiskunde van toepassing. “Als je al die specifieke eindtermen niet kunt toetsen, dan zijn de resultaten van de Vlaamse toetsen wiskunde voor deze leerlingen en studierichtingen betekenisloos. En krijgen we als overheid geen goed zicht op de kwaliteit van deze opleidingen”, legt minister Demir uit.  

Onderwijskwaliteit omhoog

We mogen niet blind zijn voor de stand van zaken in onze wiskunderichtingen, vindt Zuhal Demir. “Dat krijg je niet uitgelegd in tijden waarin je de onderwijskwaliteit omhoog wil krijgen en wil focussen op excellentie. Dankzij deze wettelijke aanpassing kunnen alle leerlingen écht uitgedaagd worden door specifieke minimumdoelen die het ambitieniveau van hun studierichting waard zijn.” 

Iedereen uitdagen

Met de versterking van de Vlaamse toetsen voert minister Demir het Vlaams regeerakkoord uit. Nadat centrale testen in 2024 voor het eerst werden afgenomen in het vierde leerjaar en het tweede middelbaar, zijn vanaf 2026 ook het zesde leerjaar en zesde middelbaar aan de beurt. “We willen onze onderwijskwaliteit goed kunnen meten. En tijdens de test iedereen uitdagen, ook onze wiskundeknobbels”, besluit Zuhal Demir.