Afgelopen december bracht Demir de cijfers nog zelf onomwonden naar buiten. De geschatte totale hoeveelheid zwerfvuil in Vlaanderen steeg met 14 procent, terwijl de doelstelling is om tegen 2022 20 procent minder zwerfvuil te hebben. Ze kondigde samen met een hele reeks bijkomende maatregelen meteen ook aan dat handhaving voortaan een prioriteit zou worden.
Zwerfvuil steeg met 14 procent
GAS-boete voor wie betrapt wordt
Meer handhaving is echter niet altijd evident voor de lokale besturen. Het is tijdrovend en in tegenstelling tot sluikstort zijn de daders moeilijker te achterhalen of te betrappen. Tegelijk beschikt de Vlaamse overheid al over 273 milieuhandhavers zonder de bevoegdheid om boetes uit te schrijven voor sluikstorten. Daarom besliste de regering alle 273 de zwerfvuilbevoegdheid toe te kennen binnen hun werkgebied
Onder meer inspecteurs van de Vlaamse Milieumaatschappij, de Vlaamse Landmaatschappij, de Omgevingsinspectie, de park- en boswachters, … krijgen zwerfvuil er dus bij op hun controlelijst. Zij kunnen van de lokale besturen de bevoegdheid om GAS-boetes uit te schrijven voor wie betrapt wordt op het weggooien van zwerfvuil. Die GAS-boetes worden op vraag van Demir wellicht verhoogd naar 500 euro door de federale regering.
30 extra handhavers enkel en alleen voor zwerfvuil
Demir zelf stelt dertig extra handhavers aan die zich enkel en alleen zullen bezig houden met controle op zwerfvuil. Deze handhavers kunnen in heel Vlaanderen actief zijn en gaan daarbij specifiek aan de slag op plaatsen die gekend zijn als zwerfvuilhotspots of op zwerfvuilgevoelige momenten, zoals evenementen.
Lokale besturen kunnen beroep doen op de diensten van de handhavers. Ze kunnen onder meer ingezet worden als mobiele controlebrigade, bijvoorbeeld bij de organisatie van een evenement. Over de acties en de resultaten van de handhavers zal ook regelmatig gerapporteerd worden.
Verpakkingsproducenten financieren handhavers
De verpakkingsindustrie zal instaan voor de financiering van de handhavers, die vanuit de overheid zullen worden aangestuurd, zegt Demir. “Het was voor mij enorm belangrijk dat niet de belastingbetaler, maar wel de sector zelf mee haar verantwoordelijkheid nam. Ook als het gaat over handhaving. De aansturing blijft natuurlijk strikt onder de overheid zitten.”
Wie tegen een werkstraf aankijkt, zal weldra ook sneller ingeschakeld worden in zwerfvuilprojecten. “De Justitiehuizen gaan daarvoor samenwerken met OVAM en Mooimakers. Tijdens de coronacrisis was het niet evident om voldoende werkplaatsen te vinden voor werkgestraften. Onder meer dankzij lokale besturen en Natuur en Bos konden we bijkomende plaatsen voorzien, maar door hen voortaan ook in te schakelen voor het opruimen van zwerfvuil, zorgen we voor een win-winsituatie waar Vlaanderen enkel beter van wordt”, besluit Demir.